



Το «Μουσείο της χρονιάς» στην Ευρώπη είναι ελληνικό & βγήκε πρώτο ανάμεσα σε 50 μουσεία από 29 χώρες
Πόσοι άραγε γνωρίζουν ότι στην Ελλάδα όχι μόνο υπάρχει μουσείο άλατος, αλλά και ότι βραβεύτηκε ως το μουσείο της χρονιάς στην Ευρώπη; Και όχι μόνο αυτό.. βγήκε πρώτο ανάμεσα σε 50 μουσεία από 29 ευρωπαϊκές χώρες!
Θα το βρείτε στο Μεσολόγγι, γνωστό για την ιστορική του σημασία, τη φυσική του ομορφιά αλλά και για τις αλυκές του, οι οποίες αποτελούν μία από τις πιο σημαντικές περιοχές παραγωγής αλατιού στην Ελλάδα.
Το Μουσείο Άλατος ιδρύθηκε για να τιμήσει αυτή την παράδοση, προσφέροντας στους επισκέπτες του μια βαθύτερη κατανόηση της διαδικασίας παραγωγής αλατιού, αλλά και της σημασίας του στην καθημερινή ζωή και την ιστορία της πόλης. Μέσα από εκθέματα και διαδραστικές εμπειρίες, το μουσείο αναδεικνύει τη σχέση των κατοίκων του Μεσολογγίου με το αλάτι, το οποίο υπήρξε θεμέλιος λίθος της τοπικής οικονομίας για αιώνες.
Πρόσφατα λοιπόν στο πλαίσιο ανάδειξης του μουσείου της χρονιάς 2024, το European Museum Forum, που υπάγεται στο Συμβούλιο της Ευρώπης, απένειμε στο Μουσείο Άλατος το βραβείο Portimão, κατά τη διάρκεια επίσημης τελετής που πραγματοποιήθηκε στην ομώνυμη πόλη της Πορτογαλίας.
Πρόκειται για μια από τις σημαντικότερες διακρίσεις που απονέμεται κάθε χρόνο, σε πρωτοποριακά Μουσεία νέας γενιάς και σε μουσεία που ιδρύθηκαν ή προχώρησαν την τελευταία πενταετία σε εκτεταμένη ανανέωση με αποτέλεσμα να συμβάλλουν ουσιωδώς στην ενίσχυση και πρόοδο της κοινωνίας και στην προσέλκυση επισκεπτών μέσω καινοτόμων, δημιουργικών και εξωστρεφών προσεγγίσεων.
Μιλώντας στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η διευθύντρια του μουσείου, Δέσποινα Κανελλή, τόνισε ότι «το βραβείο αυτό αποτελεί μια τεράστια διάκριση με διεθνή απήχηση, καθώς είναι ένα από τα σπουδαιότερα που απονέμονται παγκοσμίως σε μουσεία» και πρόσθεσε:
«Η αξία του βραβείου είναι ακόμη μεγαλύτερη, όταν συνεκτιμηθεί το γεγονός ότι για τη διεκδίκησή του συμμετείχαν, έπειτα από επιλογή ειδικών αξιολογητών, 50 μουσεία από 29 ευρωπαϊκές χώρες με πολύ υψηλές προδιαγραφές από πλευράς τεχνολογίας, έκτασης, προσωπικού και οικονομικών δεδομένων».
Όσον αφορά στο σκεπτικό της κριτικής επιτροπής, η οποία αποφάσισε να απονείμει το βραβείο στο Μουσείο Άλατος, η Δέσποινα Κανελλή λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ:
«Η επιτροπή έκρινε ότι το Μουσείο Άλατος είναι ένα μουσείο γεμάτο καρδιά και ταπεινότητα που κάνει τη διαφορά. Ένα μουσείο που προωθεί την κοινή αίσθηση της ιστορίας, της βιομηχανικής κληρονομιάς και της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας. Ένα μουσείο ιδιαίτερα φιλόξενο, δυναμικό και ελκυστικό που κάνει τους επισκέπτες να νιώθουν σαν στο σπίτι τους».
Δημοσιεύθηκε στο dinfo.gr



Είχε κάποια επιτυχία, αφοσιώθηκε όμως στην προώθηση της κόρης του, Βασιλικής, η οποία διέπρεψε διεθνώς ως Βίκυ Λέανδρος.
Ο Λέανδρος συνέθεσε και έκανε την παραγωγή για πολλούς άλλους καλλιτέχνες όπως ο Χούλιο Ιγκλέσιας, Ντέμης Ρούσος, Νάνα Μούσχουρη, μεταξύ των άλλων. Οι συνθέσεις του είναι πολύ λυρικές. Έχει συνθέσει μερικές από τις ομορφότερες μελωδίες του δυτικού δημοφιλούς ρεπερτορίου, συνδυάζοντας τον ελληνικό ήχο με το ευρωπαϊκό ύφος. Το 1983 αποσύρθηκε από την ενεργή δράση, επέστρεψε όμως στο στούντιο στις αρχές της δεκαετίας του '90 αποκλειστικά για 3 δίσκους της Βίκυς. Οι δίσκοι του έχουν πουλήσει πάνω από 120 εκατομμύρια παγκοσμίως.
Ο Λέανδρος ήταν ο πρώτος ερμηνευτής του ύμνου του Παναθηναϊκού.




Ελληνικό Θιβέτ: Ένα μοναδικό μέρος που αντίστοιχο δεν υπάρχει σε ολόκληρη την Ελλάδα. Στις πλαγιές του Μαύρου Όρους στην ορεινή Κορινθία, σε υψόμετρο 1.200 μέτρων, βρίσκεται το “ελληνικό Θιβέτ”. Πρόκειται για το μοναδικό μέρος στον ελλαδικό χώρο που μπορεί να περπατήσει κανείς ανάμεσα σε βουδιστικές στοές.
Όλα ξεκίνησαν το 1975, όταν Έλληνες συμμετέχοντες για τον βουδισμό προσκάλεσαν τον βουδιστή Λάμα Όλε Νύνταλ να τους επισκεφτεί και να διδάξει. Το 1987, ο Νύνταλ και η σύζυγός του, Χάνα, επισκέφτηκαν την περιοχή, μαγεύτηκαν απ’ την θέα του Κορινθιακού κόλπου και τη γαλήνη του ορεινού πεδίου και αποφάσισαν να ιδρύσουν ένα κέντρο διαλογισμού.
Τα έργα ξεκίνησαν δύο δεκαετίες αργότερα και τον Αύγουστο του 2010 εγκαινιάστηκε το “βουδιστικό κέντρο Κάρμα Μπέρτσεν” και η Καλατσάκρα Στούπα.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες από την επίσημη ιστοσελίδα του ιδρύματος, το κέντρο είναι τμήμα της γενεαλογίας Κάρμα Κάγκιου, που αποτελεί μία από τις τέσσερις μεγάλες σχολές του Θιβετανικού Βουδισμού και εστιάζει στο διαλογισμό.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες από την επίσημη ιστοσελίδα του ιδρύματος, το κέντρο είναι τμήμα της γενεαλογίας Κάρμα Κάγκιου, που αποτελεί μία από τις τέσσερις μεγάλες σχολές του Θιβετανικού Βουδισμού και εστιάζει στο διαλογισμό.
H Στούπα Καλατσάκρα – αρχιτεκτονική σαν ανάχωμα που γύρω της έχει έναν ξύλινο διάδρομο και περιεχει κειμήλια, μικρά αγαλματίδια Βουδιστών καθώς και τις στάχτες των μοναχών που έχουν αποτεφρωθεί.
Η Στούπα Καλατσάκρα και οι άλλες 8 στούπες
Το κύριο μνημείο που δεσπόζει στην ορεινή περιοχή είναι η Στούπα Καλατσάκρα ή «τροχός του χρόνου», όπως μεταφράζεται στα ελληνικά.
Στον Βουδισμό ο όρος «καλατσάκρα» χρησιμοποιείται συνήθως για να περιγράψει μια πολύ περίπλοκη διδασκαλία και πρακτική στο Θιβέτ ενώ φαίνεται να αποτελεί μία από τις σπανιότερες μεθόδους διαλογισμού.
Εκτός, όμως, από την Καλατσάκρα, στον ανοιχτό χώρο του κέντρου, μπορεί να περιπλανηθεί κανείς ανάμεσα σε οχτώ διαφορετικούς τύπους Στούπες.
Οι τυπικοί βωμοί με το λευκό χρώμα και το χρυσό άνω τελείωμα, αρχικά μοιάζουν ίδιοι. Ωστόσο, με μια δεύτερη ματιά, φαίνεται πως τα κοινά στοιχεία τους περιορίζονται στο κάτω και πάνω μέρος.
Το μεσαίο τμήμα είναι πάντα διαφορετικό και είναι αυτό που καθορίζει τη διαφορετικότητα της κάθε Στούπας, τόσο ως προς την εμφάνιση όσο και για τη σημασία της.
Οι οκτώ στούπες της ορεινής Κορινθίας. Το κύριο σώμα της στούπας έχει τη μορφή καμπάνας, ως σύμβολο της πλήρους σοφίας του Βούδα και χρησιμοποιείται ως μέρος για περισυλλογή-προσευχή
Στο κέντρο Κάρμα Μπέρτσεν βρίσκονται οκτώ Στούπες:
Η Στούπα του Λωτού, που συμβολίζει τη γέννηση του Βούδα
Η Στούπα της Φώτισης ή της Υπερνίκησης Όλων των Εμποδίων, που εκφράζει την απόσυρση των τελευταίων πέπλων του πνεύματος του Βούδα, το βράδυ πριν φτάσει στη φωτογραφία.
H Στούπα της Σοφίας ή των Δεκαέξι Πυλών, που αναφέρεται στις διδασκαλίες του Βούδα σχετικά με τις Τέσσερις Ευγενείς Αλήθειες
Η Στούπα των Θαυμάτων
Η Στούπα της Καθόδου από τον Παράδεισο Τουσίτα με τα πολλά σκαλοπάτια, στα οποία ο Βούδας έδωσε διδασκαλίες στη μητέρα του
H Στούπα της Συμφιλίωσης ή της Ενότητας, που χτίστηκε για να εορταστεί η συμφιλίωση με τον ξάδερφο της Βούδας Ντεβάντα μετά από κάποιες δυσκολίες που προκλήθηκαν.
Η Στούπα της Ολοκληρωτικής Νίκης, που συμβολίζει τους τρεις μήνες παράταση της διάρκειας της ζωής του Βούδα έπειτα από παράθεση των μαθητών του
Η Στούπα Παρινιρβάνα, που συμβολίζει το πέρασμα του Βούδα στην Παρινιρβάνα, δηλαδή στη νιρβάνα που συμβαίνει μετά το θάνατο του σώματος κάποιου, που έχει επιτύχει κατά τη διάρκεια της ζωής του.
Στον Βουδισμό η Στούπα χρησιμοποιείται κυρίως για περισυλλογή – προσευχή ενώ μπορεί να περιέχει κειμήλια, μικρά αγαλματίδια βουδιστών καθώς και τις στάχτες μοναχών που έχουν αποτεφρωθεί. Πιστεύεται ότι αυτές οι κατασκευές “εμπνέουν τον άνθρωπο να ασχοληθεί με την ανάπτυξη του πνεύματος και τις απεριόριστες δυνατότητες του”.
