Πρεμιέρα κάνει σήμερα ο Προσωπικός Αριθμός, μία σημαντική ψηφιακή καινοτομία για τους Έλληνες πολίτες, που μπορούν πλέον να τον εκδώσουν μέσω της νέας πλατφόρμας MyInfo που τέθηκε σε λειτουργία. Αυτός ο μοναδικός αριθμός ταυτοποίησης υπόσχεται να βάλει οριστικό τέλος στη γραφειοκρατία και να απλοποιήσει δραστικά τις συναλλαγές με το Δημόσιο.Η έκδοση του Προσωπικού Αριθμού θα γίνεται απλά και ψηφιακά, ενώ όσοι δεν προχωρήσουν στην έκδοσή του από μόνοι τους, αυτός θα τους αποδίδεται αυτόματα από τις 5 Σεπτεμβρίου 2025 και έπειτα.
Ο Προσωπικός Αριθμός, ο οποίος αποτελεί ένα ενιαίο, ασφαλές στοιχείο αναγνώρισης που θα διευκολύνει σημαντικά τη διαχείριση συναλλαγών μας με τις δημόσιες υπηρεσίες (σε δεύτερο χρόνο και με τον ιδιωτικό τομέα) αποτελείται από 12 στοιχεία, εκ των οποίων τα εννέα είναι αριθμητικά. Συγκεκριμένα, περιλαμβάνει 3 αλφαριθμητικά στοιχεία ως πρόθεμα και τα 9 αριθμητικά στοιχεία του Αριθμού Φορολογικού Μητρώου του φυσικού προσώπου κατά την έκδοση. Ο Προσωπικός Αριθμός θα αναγράφεται στις νέες ταυτότητες, στις οποίες η αίτηση έκδοσης υποβάλλεται από σήμερα και μετά και θα ενσωματωθεί μέσα στον μήνα και στην ψηφιακή ταυτότητα μέσω Gov.gr Wallet, διευκολύνοντας την ταυτοποίησή μας σε ψηφιακό επίπεδο. Χορηγείται μόνο μία φορά σε κάθε φυσικό πρόσωπο, είναι μοναδικός και δεν μεταβάλλεται.
Τι είναι ο Προσωπικός Αριθμός και γιατί είναι απαραίτητος
Ο Προσωπικός Αριθμός είναι ένας μοναδικός συνδυασμός χαρακτήρων που συνδέεται με τον ΑΦΜ κάθε πολίτη. Θα αναγράφεται στις νέες ταυτότητες και στην ψηφιακή ταυτότητα του Gov.gr Wallet, επιτρέποντας την άμεση πρόσβαση σε κάθε δημόσια υπηρεσία χωρίς την ανάγκη πολλαπλών εγγράφων ταυτοποίησης. Σύμφωνα με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου, πρόκειται για έργο εθνικής σημασίας που θα αλλάξει ριζικά τον τρόπο επικοινωνίας πολιτών και Δημοσίου. Ο Προσωπικός Αριθμός καταργεί την ανάγκη απομνημόνευσης διαφορετικών κωδικών για κάθε υπηρεσία, προσφέροντας μια ενιαία λύση για όλες τις συναλλαγές.
Απλή διαδικασία έκδοσης μέσω διαδικτύου
Η έκδοση του Προσωπικού Αριθμού γίνεται με τρία απλά βήματα:
- Είσοδος στις πλατφόρμες MyInfo.gov.gr ή pa.gov.gr με κωδικούς TAXISnet
- Οπτική επιβεβαίωση των προσωπικών στοιχείων και επιλογή «Επιβεβαίωση»
- Αυτόματη έκδοση και αποστολή του αριθμού στην ηλεκτρονική θυρίδα
Η πλατφόρμα συγχρονίζεται αυτόματα με τα μητρώα του Δημοσίου για επαλήθευση των στοιχείων, εξασφαλίζοντας ακρίβεια και ασφάλεια. Για όσους δεν διαθέτουν κωδικούς TAXISnet ή για ανήλικους, η έκδοση μπορεί να γίνει μέσω των ΚΕΠ.
Οφέλη για πολίτες και δημόσια διοίκηση
Ο Προσωπικός Αριθμός φέρνει πολλαπλά οφέλη στην καθημερινότητα των πολιτών. Μειώνει δραστικά τη γραφειοκρατία, καθώς οι δημόσιες υπηρεσίες αποκτούν άμεση πρόσβαση σε ολοκληρωμένη εικόνα για κάθε πολίτη με ένα κλικ. Παράλληλα, βελτιώνει την ταχύτητα εξυπηρέτησης και εξαλείφει την ανάγκη προσκόμισης πολλαπλών δικαιολογητικών. Ο Κυριάκος Πιερρακάκης, τέως υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, τόνισε ότι ο Προσωπικός Αριθμός υλοποιεί την αρχή του ενιαίου κράτους που λειτουργεί ως ένα σύνολο. Η καινοτομία αυτή αναμένεται να συμβάλει και στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, όπως επισήμανε ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής.
Ασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων
Ο Προσωπικός Αριθμός είναι μη μεταβαλλόμενος και σχεδιασμένος με γνώμονα την ασφάλεια. Όπως διαβεβαίωσε ο γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, έχουν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, που αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα. Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης υπογράμμισε ότι οι νέες ταυτότητες με τον Προσωπικό Αριθμό είναι σύγχρονα και ασφαλή έγγραφα που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της ψηφιακής εποχής, ενισχύοντας την ασφάλεια των πολιτών και διευκολύνοντας τα ταξίδια.
Μεταβατική περίοδος και αυτόματη απόδοση
Όσοι διαθέτουν ήδη νέου τύπου ταυτότητες χωρίς Προσωπικό Αριθμό έχουν δύο επιλογές: να τον εκδώσουν και να τον αναγράψουν στο πίσω μέρος της ταυτότητας ή να εκδώσουν νέα ταυτότητα καταβάλλοντας τα σχετικά παράβολα. Για όσους δεν προβούν σε καμία ενέργεια, από τις 5 Σεπτεμβρίου ο Προσωπικός Αριθμός θα αποδοθεί αυτόματα σε όλους τους πολίτες.
Ερωτήσεις και απαντήσεις για τον Προσωπικό Αριθμό
1. Τι είναι ο Προσωπικός Αριθμός (Π.Α.) και ποιος είναι ο σκοπός του;
• Ο Π.Α. αποτελεί το στοιχείο επαλήθευσης της ταυτότητας των φυσικών προσώπων στις συναλλαγές τους με τους φορείς του Δημόσιου Τομέα.
2. Πότε θα ξεκινήσουν οι πολίτες να «βγάζουν» Π.Α.;
• Από σήμερα, Τρίτη 3 Ιουνίου οι πολίτες θα μπορούν να μπαίνουν στη σελίδα pa.gov.gr, όπου θα υπάρχει οδηγός με αναλυτικές οδηγίες. Από τη σελίδα αυτή, θα οδηγούνται στην πλατφόρμα myinfo.gov.gr για να εκδώσουν Π.Α.
3. Αν ένας πολίτης δεν έχει ΑΦΜ, μπορεί να εκδώσει Π.Α.;
• Απαραίτητη προϋπόθεση για την έκδοση του Π.Α. είναι η ύπαρξη ΑΦΜ. Συνεπώς, ένας πολίτης για να εκδώσει Π.Α. θα πρέπει προηγουμένως να αιτηθεί από την ΑΑΔΕ χορήγηση ΑΦΜ.
4. Ο πολίτης πρέπει πρώτα να βγάλει Π.Α. και μετά νέα ταυτότητα; Μπορεί να βγάλει Π.Α. μαζί με νέα ταυτότητα;
• Ο πολίτης πρέπει πρώτα να βγάλει Π.Α. και μετά νέα Ταυτότητα. Για την έκδοση νέου τύπου Δελτίου Ταυτότητας απαιτείται να έχει προηγηθεί η έκδοση Π.Α. ή να μην έχει ολοκληρωθεί η έκδοση του Π.Α. χωρίς όμως υπαιτιότητα του πολίτη. Η απόδοση του Π.Α. γίνεται μέσω της πλατφόρμας myinfo.gov.gr για τους πολίτες που έχουν κωδικούς taxisnet.
5. Σε περίπτωση που ένας πολίτης έχει ήδη εκδώσει νέου τύπου Δελτίο Ταυτότητας χρειάζεται να την αντικαταστήσει;
• Οι πολίτες που έχουν ήδη εκδώσει νέου τύπου Δελτίο Ταυτότητας χωρίς την αναγραφή του Π.Α, δε χρειάζεται να εκδώσουν νέο. Τα νέου τύπου Δελτία Ταυτότητας που δε διαθέτουν Π.Α., ισχύουν κανονικά μέχρι την αντικατάστασή τους ή μέχρι την ημερομηνία λήξης τους.
6. Αν ένας πολίτης που έχει ήδη εκδώσει νέου τύπου Δελτίο Ταυτότητας χωρίς την αναγραφή του Π.Α., επιθυμεί να εφοδιαστεί εκ νέου με Δελτίο Ταυτότητας που τον αναγράφει, τι γίνεται;
• Στην περίπτωση που ένας πολίτης, ενώ διαθέτει νέου τύπου Δελτίο Ταυτότητας, επιθυμεί να το αλλάξει προκειμένου να αναγράφεται ο Π.Α., μπορεί να αιτηθεί την αντικατάσταση του εγγράφου του, ακολουθώντας τη συνήθη διαδικασία και υποβάλλοντας τα δικαιολογητικά για την έκδοση δελτίου (προγραμματισμός ραντεβού, παράβολα έκδοσης κλπ.).
7. Πώς μπορεί να εκδώσει Π.Α. ένας πολίτης που δεν έχει κωδικούς taxisnet ή/ και δε διαθέτει τις απαραίτητες ψηφιακές δεξιότητες (π.χ. ένας ηλικιωμένος)
• Οι πολίτες που δεν έχουν κωδικούς taxisnet ή/ και δε διαθέτουν ψηφιακές δεξιότητες (για παράδειγμα πολίτες που ανήκουν σε μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες), θα μπορούν να εξυπηρετηθούν για την έκδοση του Π.Α. από τα ΚΕΠ, καθώς και τις Προξενικές Αρχές από τις 23 Ιουνίου.
8. Είναι ασφαλής ο Π.Α.;
• Ο Π.Α. δεν είναι αριθμός πρόσβασης σε κάποιο μητρώο. Ο Π.Α. είναι αριθμός ταυτοποίησης και ως τέτοιος είναι απολύτως ασφαλής.
9. Ποια στοιχεία δεν μπορεί να διορθώσει ο πολίτης; Τί πρέπει να κάνει αν διαπιστώσει λάθος ή /και λάθη στα στοιχεία με τα οποία είναι εγγεγραμμμένος στο Μητρώο Πολιτών;
• Ο πολίτης επιβεβαιώνει τα ορθά ονοματεπωνυμικά στοιχεία του και ημερομηνία γέννησης, Δήμο, ΑΜΚΑ και Αριθμό Δελτίου Ταυτότητας και στη συνέχεια ενημερώνονται τα βασικά μητρώα της Δημόσιας Διοίκησης. Σε περίπτωση όμως που τα στοιχεία που υποδεικνύει δεν ταυτίζονται με αυτά στο Μητρώο Πολιτών και ο πολίτης θεωρεί ότι δεν έχουν καταγραφεί ορθά κάποιο από τα ακόλουθα: Όνομα, Επώνυμο, Όνομα Πατέρα, Όνομα Μητέρας και Ημερομηνία Γέννησης, θα πρέπει να απευθυνθεί στο Δημοτολόγιο όπου είναι εγγεγραμμένος για να κάνει την απαιτούμενη διόρθωση.
10. Ορισμένοι ισχυρίζονται ότι ο Π.Α. αποτελεί ένα «εργαλείο» συλλογής των προσωπικών δεδομένων των πολιτών.
• Ο Π.Α. κάνει δύο βασικά πράγματα: Πρώτον αποτελεί έναν ενιαίο αριθμό ταυτοποίησης του πολίτη για την εξυπηρέτησή του σε όλες τις υπηρεσίες του Δημοσίου και το δεύτερο είναι ότι βοηθά τους πολίτες που ταλαιπωρούνται εξαιτίας λαθών στα μητρώα του κράτους, ενώ αντιμετωπίζει χρόνια κενά στη διασύνδεση κρατικών μητρώων και με τον τρόπο αυτό έρχεται να βελτιώσει την παροχή υπηρεσιών από το Δημόσιο. Κι όλα αυτά με απόλυτη προστασία των προσωπικών Δεδομένων. Πλέον ο Π.Α. διασφαλίζει ότι στα 4 βασικά μητρώα του κράτους και στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ), οι πολίτες έχουν κοινά, επιβεβαιωμένα και ορθά στοιχεία. Εκείνοι που αντιδρούν στον Π.Α., γιατί δεν αντιδρούσαν μέχρι σήμερα και στους άλλους διαφορετικούς αριθμούς με τους οποίους κάθε πολίτης είναι εγγεγραμμένος στα διαφορετικά μητρώα του Κράτους;
11. Πώς διασφαλίζεται η προστασία των προσωπικών δεδομένων;
• Η προστασία των προσωπικών δεδομένων διασφαλίζεται μέσω της συμμόρφωσης με τους αυστηρούς κανόνες που θέτει η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ). Ο Π.Α. έχει τη δυνατότητα όχι μόνο να κάνει τη ζωή των πολιτών πιο εύκολη, αλλά και να λειτουργήσει ευεργετικά για την προστασία της ιδιωτικής ζωής και των προσωπικών δεδομένων, ενισχύοντας την ασφάλεια των συναλλαγών του πολίτη με το δημόσιο.
12. Πώς επιτυγχάνεται η διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων με τον Π.Α.;
• Η διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων με τον Π.Α. επιτυγχάνεται με τους ακόλουθους τρόπους:
• Με τον έλεγχο και την επαλήθευση ταυτότητας φυσικού προσώπου, η οποία πραγματοποιείται σε ένα σημείο με αυξημένα μέτρα ασφαλείας και με αποτελεσματικό τρόπο.
• Με την ταυτοποίηση που γίνεται βάσει ενός στοιχείου (αναγνωριστικού αριθμού) και όχι βάσει συνόλου προσωπικών στοιχείων (ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, μητρώνυμο, ημερομηνία γέννησης) των οποίων ελλείψεις και σφάλματα στην καταχώριση στα μητρώα λειτουργούν ανασταλτικά ως προς την επιτυχία της ταυτοποίησης.
• Με το γεγονός ότι το φυσικό πρόσωπο εκθέτει τα ελάχιστα δυνατά στοιχεία για την ταυτοποίησή του.
• Επειδή μειώνεται το διοικητικό βάρος που προκύπτει από τη χειροκίνητη και αποσπασματική επικαιροποίηση, τη διασταύρωση και την εισαγωγή στοιχείων και περιορίζεται η πιθανότητα σφάλματος από πολλαπλές καταχωρίσεις.
• Με την εφαρμογή μηχανισμών προστασίας δεδομένων ήδη από το σχεδιασμό (by design) και εξ ορισμού (by default) κατά την υλοποίηση του Π.Α..
13. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι με τον Π.Α. θα υπάρξει «φακέλωμα» του πολίτη; Ποια είναι η απάντηση σε αυτούς τους ισχυρισμούς;
• Ακριβώς το αντίθετο! Ο Π.Α. δεν είναι φακέλωμα για τους πολίτες. Ο Π.Α. είναι η λύση σε χρόνιες παθογένειες που ταλαιπωρούσαν τους πολίτες λόγω των πολλαπλών μητρώων, όπου τηρούνται τα στοιχεία τους. Ο Π.Α. είναι η απελευθέρωση του πολίτη από τη χρόνια ταλαιπωρία με απόλυτη θωράκιση των προσωπικών του δεδομένων. Το κράτος πρέπει να είναι ενιαίο με αυστηρούς κανόνες ως προς την προστασία των προσωπικών δεδομένων των πολιτών και όχι διαιρεμένο σε επιμέρους οργανισμούς-σιλό, όπου ο καθένας δεν λογοδοτεί πουθενά για τη χρήση των δεδομένων των πολιτών με αποτέλεσμα να ζητούνται διαρκώς τα ίδια στοιχεία από τους πολίτες μεταξύ διαφορετικών οργανισμών. Αυτή θα είναι η μεγαλύτερη χρησιμότητα του Π.Α. πρωτίστως για τους πολίτες, οι οποίοι θα ταυτοποιούνται μια φορά για κάθε συναλλαγή τους με το δημόσιο, χωρίς περιττή γραφειοκρατία και ταλαιπωρία.
14. Πόσες φορές χορηγείται ο Π.Α. σε κάθε φυσικό πρόσωπο; Μπορεί ο Π.Α. να αλλάξει;
• Ο Π.Α. χορηγείται μόνο μία φορά (άπαξ) σε κάθε φυσικό πρόσωπο, είναι μοναδικός και δε μεταβάλλεται καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του.
15. Από τι αποτελείται ο Π.Α.;
• Ο Π.Α. αποτελείται από 12 αλφαριθμητικά στοιχεία, εκ των οποίων τουλάχιστον 9 είναι αριθμητικά. Συγκεκριμένα, περιλαμβάνει 3 αλφαριθμητικά στοιχεία ως πρόθεμα και τα 9 αριθμητικά στοιχεία του Αριθμού Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) του φυσικού προσώπου κατά την έκδοση.
16. Ποια στοιχεία επιτρέπονται στα αλφαριθμητικά του Π.Α.;
• Επιτρέπονται μόνο τα ψηφία 0 έως 9 και τα κεφαλαία γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου που έχουν ομόγραφα στο λατινικό αλφάβητο. Το τρίτο στοιχείο είναι αλφαβητικό και λειτουργεί ως “check digit” για έλεγχο εγκυρότητας.
17. Πώς και πότε εκδίδεται ο Π.Α.;
• Μέσω της εφαρμογής myinfo.gov.gr, όπου ο πολίτης αφού επιβεβαιώσει τα στοιχεία του, θα εκδίδει τον Π.Α. Για τους πρώτους 3 μήνες από την έναρξη απόδοσης Π.Α., ο πολίτης μπορεί να επιλέξει 2 από τα 3 αλφαριθμητικά στοιχεία. Από τις 5 Σεπτεμβρίου και έπειτα θα αποδίδεται αυτόματα Π.Α. στους πολίτες που δεν έχουν μεριμνήσει για την έκδοσή του.
18. Ποιο είναι το σημερινό μοντέλο ταυτοποίησης των πολιτών στην Ελλάδα και ποια τα προβλήματα του;
• Κυριαρχεί το αποκεντρωμένο μοντέλο, όπου ο κάθε φορέας ταυτοποιεί απευθείας τους πολίτες, με αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλαπλά και ανεξάρτητα μητρώα (π.χ. ΑΦΜ, ΑΜΚΑ, Αριθμός Πολίτη, ΑΔΤ) με διαφορετικό τρόπο ενημέρωσης του καθενός. Αυτό δημιούργησε διαφορές, ασυνέπειες και προβλήματα στην επικαιροποίηση των δεδομένων και στην εξυπηρέτηση των πολιτών.
19. Γιατί κρίθηκε απαραίτητος ο Π.Α.;
• Για την επίτευξη μιας ενιαίας ψηφιακής πολιτικής, που θα επιτρέπει την ασφαλή και αυτοματοποιημένη ταυτοποίηση των φυσικών προσώπων σε όλο τον δημόσιο τομέα, την ενίσχυση της διαλειτουργικότητας των συστημάτων, την προστασία της ιδιωτικότητας και την καλύτερη εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων.
20. Ποια είναι τα βασικά οφέλη από την ενσωμάτωση του Π.Α. στα δελτία ταυτότητας;
• Η ενσωμάτωση του Π.Α. στην ταυτότητα δημιουργεί μονοσήμαντη σύνδεση μεταξύ φυσικής και ψηφιακής ταυτοποίησης, ενισχύοντας την ασφάλεια.
• Επιτυγχάνεται καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη και αποτελεσματικότερος έλεγχος από το δημόσιο.
• Διευκόλυνση χρήσης και υπόμνηση του Π.Α. στον πολίτη
21. Πώς μπορεί να τροποποιήσει ο πολίτης τα στοιχεία επικοινωνίας του;
• Μόνο μέσω του Εθνικού Μητρώου Επικοινωνίας (ΕΜΕπ) στο emep.gov.gr.
22. Τι γίνεται όταν ο πολίτης εντοπίσει ότι κάποιο στοιχείο είναι λάθος;
Ο πολίτης επιβεβαιώνει τα ορθά ονοματεπωνυμικά στοιχεία του και ημερομηνία γέννησης, Δήμο, ΑΜΚΑ και ΑΔΤ και στην συνέχεια ενημερώνονται τα βασικά μητρώα της Δημόσιας Διοίκησης. Σε περίπτωση όμως που τα στοιχεία που υποδεικνύει δεν ταυτίζονται με αυτά στο Μητρώο Πολιτών και ο πολίτης θεωρεί ότι δεν έχουν καταγραφεί εκεί ορθά, θα πρέπει να απευθυνθεί στο Δημοτολόγιο του Δήμου που ανήκει για να τα διορθώσει.
23. Πώς ολοκληρώνεται η επιβεβαίωση των στοιχείων;
• Ο πολίτης επιλέγει «Υποβολή» της υπεύθυνης δήλωσης των στοιχείων και όλα τα μητρώα ενημερώνονται αυτόματα με τα σωστά στοιχεία.
24. Ποιοι μπορούν να επιβεβαιώσουν τα στοιχεία ή/και να εκδώσουν Π.Α. για ανήλικα άτομα;
• Οι έχοντες την επιμέλεια. Αν η σχέση επιβεβαιώνεται ηλεκτρονικά (π.χ. κοινή ή συσχετιζόμενη μερίδα), η διαδικασία γίνεται μέσω της εφαρμογής myinfo.gov.gr. Διαφορετικά, απαιτείται επίσκεψη σε ΚΕΠ/Προξενείο με τα απαραίτητα δικαιολογητικά.
25. Μπορεί ο πολίτης να επιβεβαιώσει ή να διορθώσει στοιχεία για άλλα πρόσωπα;
• Ναι, μπορεί να το κάνει για τα ανήλικα τέκνα του ή για πρόσωπα υπό την επιμέλεια/δικαστική συμπαράστασή του.
26. Πώς εξυπηρετούνται άτομα υπό δικαστική συμπαράσταση;
• Με φυσική παρουσία σε ΚΕΠ και προσκόμιση σχετικών δικαιολογητικών.
27. Πώς εξυπηρετούνται κάτοικοι εξωτερικού;
• Μπορούν να χρησιμοποιούν την εφαρμογή myinfo.gov.gr αν διαθέτουν διαπιστευτήρια TAXISnet. Εναλλακτικά, εξυπηρετούνται σε Προξενική Αρχή με δικαιολογητικά.
28. Τι γίνεται αν κάποιος δεν επιβεβαιώσει τα στοιχεία του;
• Δεν έχει τη δυνατότητα έκδοσης Π.Α. με επιλογή των 2 αλφαριθμητικών στοιχείων στην εφαρμογή myinfo.gov.gr ή σε ΚΕΠ ή έμμισθη Προξενική Αρχή.
29. Τι ισχύει για τους Πολίτες Τρίτων Χωρών;
• Μπορούν να επιβεβαιώσουν τα στοιχεία τους και να εκδώσουν Π.Α., εφόσον έχουν ΑΦΜ. Δεν είναι ακόμη διαθέσιμη η δυνατότητα διόρθωσης στοιχείων στα μητρώα για φυσικά πρόσωπα που δεν είναι εγγεγραμμένα στο Μητρώο Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών. Το Μητρώο Πολιτών Τρίτων Χωρών θα ενσωματωθεί στην εφαρμογή myinfo.gov.gr, σε μελλοντική έκδοση.
30. Ποιοι είναι οι διαθέσιμοι τρόποι έκδοσης του Π.Α.;
• Υπάρχουν τρεις τρόποι:
Α. Μέσω της εφαρμογής myinfo.gov.gr
Β. Μέσω εξυπηρέτησης από ΚΕΠ, με αυτοπρόσωπη παρουσία
Γ. Μέσω εξυπηρέτησης από Προξενική Αρχή, επίσης με αυτοπρόσωπη παρουσία
31. Τι απαιτείται για την έκδοση Π.Α. μέσω ΚΕΠ ή Προξενικής Αρχής;
• Αυτοπρόσωπη παρουσία (εκτός από περιπτώσεις πλήρους στερητικής δικαστικής συμπαράστασης)
• Προσκόμιση δικαιολογητικών
32. Πώς γίνεται η έκδοση του Π.Α.;
• Ο πολίτης εισέρχεται στην εφαρμογή myinfo.gov.gr
• Ο πολίτης επιβεβαιώνει τα στοιχεία του
• Ο πολίτης επιλέγει «Έκδοση Π.Α.»
– Ένα πρόθεμα 3 αλφαριθμητικών ψηφίων
– Επιλογές για τα 2 πρώτα ψηφία: 10 αριθμοί (0–9) και 14 γράμματα του ελληνικού αλφάβητου με αντίστοιχα ομόγραφα στο λατινικό
• Το 3ο ψηφίο παράγεται αυτόματα για τον έλεγχο εγκυρότητας (check digit) του Π.Α.
• Ο πολίτης επιλέγει «Έκδοση Π.Α.»
33. Τι απαιτείται για την πρόσβαση στην υπηρεσία myinfo.gov.gr;
• Κωδικοί TAXISnet (ΓΓΠΣΨΔ)
• Εγγραφή κινητού τηλεφώνου στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ) για χρήση δεύτερου παράγοντα ταυτοποίησης (SMS/OTP)
34. Τι δυνατότητες προσφέρει η εφαρμογή myinfo.gov.gr στους πολίτες;
• Να ενημερωθεί για το πώς εμφανίζονται τα στοιχεία του στα μητρώα του Δημοσίου
• Να επιβεβαιώσει ή να αιτηθεί διόρθωση των προσωπικών του στοιχείων
• Να εκδώσει Π.Α. (με επιλογή των 2 πρώτων ψηφίων)
• Να χρησιμοποιήσει τις ίδιες δυνατότητες για:
◦ Ανήλικα προστατευόμενα μέλη
◦ Πρόσωπα υπό την επιμέλεια ή δικαστική του συμπαράσταση (μέσω ΚΕΠ ή έμμισθων Προξενικών Αρχών).
Προσωπικός Αριθμός: Αναλυτικά η διαδικασία για την έκδοση του
Για την έκδοσή του, οι πολίτες:
• Eισέρχονται στην εφαρμογή myinfo.gov.gr με χρήση των κωδικών TaxisNet και χρήση δεύτερου παράγοντα ταυτοποίησης (OTP), που λαμβάνουν στο κινητό που έχουν καταχωρίσει στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ – emep.gov.gr).
• Μέσα της εφαρμογής, αποκτούν μια ολοκληρωμένη εικόνα των στοιχείων τους με βάση το Μητρώο Πολιτών και επιβεβαιώνουν τους αναγνωριστικούς αριθμούς που συνδέονται με τα μητρώα: α) Μητρώο Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών, β) Φορολογικό Μητρώο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), γ) Ενιαίο Μητρώο Α.Μ.Κ.Α.-Ε.Μ.Α.Ε.Σ. της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης (Η.Δ.ΙΚ.Α.) Α.Ε., δ) Μητρώο Δελτίων Ταυτότητας Ελλήνων Πολιτών που τηρεί η Ελληνική Αστυνομία (ΕΛ.ΑΣ.), ε) ΕΜΕπ (emep.gov.gr) που τηρεί η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
• Στη συνέχεια, επιλέγουν «Επεξεργασία στοιχείων» και επιβεβαιώνουν, επιλέγοντας «σωστό» και «λάθος» για τα παρακάτω: Ονοματεπώνυμο και ημερομηνία γέννησης, όπως αντλούνται από Δημοτολόγιο, Δήμο στον οποίο είναι εγγεγραμμένος, ΑΜΚΑ, ΑΔΤ, ΑΦΜ, στοιχεία επικοινωνίας (αριθμό κινητού τηλεφώνου, email και διεύθυνση) που μπορούν να μεταβληθούν μόνο μέσω ΕΜΕπ.
• Σε περίπτωση που επιλέξουν «λάθος» για κάποιο στοιχείο, συμπληρώνουν το διορθωμένο στο αντίστοιχο πεδίο.
• Ο πολίτης επιβεβαιώνει τα ορθά ονοματεπωνυμικά στοιχεία του και ημερομηνία γέννησης, Δήμο, ΑΜΚΑ και ΑΔΤ και στην συνέχεια ενημερώνονται τα βασικά μητρώα της Δημόσιας Διοίκησης. Σε περίπτωση όμως που τα στοιχεία που υποδεικνύει δεν ταυτίζονται με αυτά στο Μητρώο Πολιτών και ο πολίτης θεωρεί ότι δεν έχουν καταγραφεί εκεί ορθά, θα πρέπει να απευθυνθεί στο Δημοτολόγιο του Δήμου που ανήκει για να τα διορθώσει.
• Ακολούθως, προκειμένου να εκδώσουν τον Π.Α. επιλέγουν «Έκδοση Π.Α.» και ύστερα διαλέγουν τα δύο πρώτα ψηφία σε αναδυόμενο πεδίο (drop down). Επιλέγουν μεταξύ 24 αλφαριθμητικών ψηφίων, 10 αριθμητικά (0-9) και 14 κεφαλαία γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου που έχουν ομόγραφα στο λατινικό αλφάβητο. Το τρίτο κατά σειρά ψηφίο είναι αλφαβητικό και παράγεται αυτόματα και χρησιμοποιείται για τον έλεγχο της εγκυρότητας του Προσωπικού Αριθμού (check digit).
• Η διαδικασία ολοκληρώνεται με τους πολίτες να επιλέγουν «Έκδοση Π.Α.».
Σημειώνεται ότι ο Π.Α. χορηγείται μόνο μία φορά σε κάθε φυσικό πρόσωπο, είναι μοναδικός και δεν μεταβάλλεται. Από 5 Σεπτεμβρίου ο Π.Α. θα αποδοθεί αυτόματα σε όλους τους πολίτες που δεν έχουν μεριμνήσει για την έκδοσή του.
Επιπλέον, οι πολίτες επιβεβαιώνοντας τα στοιχεία τους στην εφαρμογή myinfo.gov.gr, έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τις διαδικασίες επιβεβαίωσης ή διόρθωσης στοιχείων και έκδοσης Π.Α. και για τα ανήλικα τέκνα τους, εφόσον αυτά διαθέτουν ΑΦΜ.
Οι κάτοικοι του εξωτερικού, που διαθέτουν κωδικούς TaxisNet, εκδίδουν κανονικά Π.Α. μέσω του myinfo.gov.gr. Όσοι δε διαθέτουν κωδικούς TaxisNet ή δεν έχουν ψηφιακές δεξιότητες, όπως για παράδειγμα πολίτες που ανήκουν σε μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες, θα μπορούν να εκδίδουν Π.Α. στα ΚΕΠ, καθώς και στις Προξενικές Αρχές από τις 23 Ιουνίου.
"Σήμερα στο Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών υπογράψαμε τη σύμβαση για την ενεργειακή αναβάθμιση του σχολικού συγκροτήματος Γκράβας.

Την έναρξη των εργασιών κήρυξε ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος ο οποίος δήλωσε:
"Στη Στέγη Ποντιακού Ελληνισμού στην Κοζάνη, για την 1η Τακτική Γ.Σ. της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας, με τον νέο της πρόεδρο Ιωάννη Βουτσινά.

Κατά την διάρκειας της πρώτης ημέρας ο πρόεδρος της ΚΕΕΕ παρουσίασε τους νέους εκλεγμένους προέδρους
Ζητήματα τα οποία απασχολούν το σύνολο της επιμελητηριακής κοινότητας τέθηκαν κατά τη διάρκεια των εργασιών ενώ οι προγραμματικές δηλώσεις για τη νέα θητεία της ΔΕ παρουσιάστηκαν από τον πρόεδρο ΚΕΕΕ, Γιάννη Βουτσινά.
Παράλληλα παρουσιάστηκαν τα δίκτυα επιχειρηματικότητας που συμμετέχει η Κεντρική Ένωση Επιμελητήριων Ελλάδος
Το πρόγραμμα του Σαββάτου παρατίθεται παρακάτω:
Το Μέλλον του Επιμελητηριακού Θεσμού
Επιμελητήρια της Γνώσης, της Καινοτομίας και της Συνεργασίας
09:30–10:00: Προσέλευση.
10:00–11:00: Ανοιχτή Συζήτηση & Τοποθετήσεις Συνέδρων
– Καλωσόρισμα Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας κ. Γεωργίου Αμανατίδη.
– Τοποθετήσεις Προέδρων Περιφερειακών Επιμελητηριακών Συμβουλίων.
– Εισαγωγική τοποθέτηση Προέδρου Επιμελητηρίου Κοζάνης κ. Ιωάννη Μητλιάγκα
«Η Δυτική Μακεδονία ως επενδυτικός προορισμός – γνωστοποιήσεις ευκαιριών».
11:00–12:00:
– Χαιρετισμός κ. Δημήτρη Παπαστεργίου, Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης
– Τοποθέτηση του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ κ. Θανάση Κοντογεώργη.
«Εθνική Στρατηγική για την Περιφερειακή & Τοπική Ανάπτυξη και μικρομεσαίες
επιχειρήσεις»
– Ανοιχτή συζήτηση με τον κ. Νίκο Παπαθανάση, Αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής
Οικονομίας & Οικονομικών, με θέμα «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση και
χρηματοδοτικά εργαλεία της Πολιτείας»
12:00–14:00:
– Παρεμβάσεις Επισήμων.
– Παρέμβαση του κ. Στυλιανού Ηλιάδη, Chief Retail Banking & Wealth Management
Officer με θέμα «Στρατηγικός εταίρος στην Ανάπτυξη. Η Attica Bank αρωγός στα
επενδυτικά σχέδια, με αντίληψη των σύγχρονων αναγκών».
– Προβληματισμοί, σχόλια και τοποθετήσεις Προέδρων & Μελών Γ.Σ.
– Συμπεράσματα από τον Πρόεδρο Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος κ.
Ιωάννη Βουτσινά.
Κλείσιμο εργασιών
Αυστηρότερο πλαίσιο για τροχαίες παραβάσεις προβλέπει ο νέος ΚΟΚ που κατατέθηκε στη Βουλή.
Εκτός από τις κάμερες ασφαλείας που αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία τον Σεπτέμβριο στους δρόμους της Αττικής, θα επιβάλλονται τσουχτερά πρόστιμα τα οποία θα αποστέλλονται ψηφιακά στους παραβάτες οδηγούς μέσα από το gov.gr.
Στην περίπτωση που κάμερες καταγράψουν παράβαση, η κλήση θα αποστέλλεται στο σπίτι του οδηγού προκειμένου να πληρώσει το προβλεπόμενο διοικητικό πρόστιμο ή να παραδώσει την άδειά του και το δίπλωμά του ή και τις πινακίδες του, αναλόγως με την παράβαση.
Η πρώτη μεγάλη αλλαγή έχει να κάνει κυρίως με τη χρήση του κινητού κατά την οδήγηση. Σύμφωνα λοιπόν με το νέο πλαίσιο το οποίο θα επιβάλλει ο Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας:
- Την πρώτη φορά που θα πιάνεται κάποιος οδηγός να οδηγεί με το κινητό στο χέρι, το πρόστιμο θα είναι 350 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος για 30 ημέρες,
- Τη δεύτερη φορά, δηλαδή σε περίπτωση που κάποιος πιαστεί υπότροπος να οδηγεί έχοντας το κινητό τηλέφωνο στο χέρι, το πρόστιμο θα ανέρχεται πλέον στα 1000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 180 ημέρες
- Την τρίτη φορά το πρόστιμο θα είναι 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για ένα έτος
Αξίζει να σημειωθεί πως η νέα μεγάλη αλλαγή έχει να κάνει κυρίως και για τους δικυκλιστές, αφού για πρώτη φορά, ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας θα προβλέπει πρόστιμα ακόμη και για τους συνεπιβάτες μηχανής, οι οποίοι δεν θα φορούν το κράνος ασφαλείας. Μέχρι τώρα, το πρόστιμο επιβαλλόταν κανονικά στον αναβάτη της μηχανής, στον οδηγό δηλαδή, πλέον θα υπάρχει πρόστιμο και για κάποιον ο οποίος ανεβαίνει σε δίκυκλο και δεν φοράει το κράνος ασφαλείας.
Αλλαγές προβλέπει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και για τα όρια ταχύτητας. Μειώνονται τα όρια ταχύτητας για την κυκλοφορία μέσα στην πόλη και αυξάνονται εκτός αστικού ιστού. Συγκεκριμένα:
- 30 χιλιόμετρα την ώρα για δρόμους μικρού πλάτους, χωρίς νησίδα, για παράδειγμα σε γειτονιές μπροστά από σπίτια ή σχολεία
- 50 χιλιόμετρα την ώρα για βασικούς αστικούς δρόμους με νησίδα και
- 140 χιλιόμετρα την ώρα – όπου αυξάνεται το όριο ταχύτητας – στους αυτοκινητόδρομους, μετά ωστόσο από διαβούλευση και λόγω της μείωσης των θανατηφόρων τροχαίων.
Όσον αφορά τους αυτοσχέδιους αγώνες, δηλαδή τις «κόντρες» που στήνουν πολλοί σε διάφορα σημεία της Αττικής και σε διάφορα σημεία της χώρας, με την ταχύτητα να ξεπερνάει ακόμα και τα 200 χιλιόμετρα την ώρα, οι ποινές θα κλιμακώνονται ως εξής:
- Στην πρώτη παράβαση που κάποιος πιαστεί να κάνει κόντρα με το όχημά του και να αναπτύσσει ιλιγγιώδη ταχύτητα, θα επιβάλλεται πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 1 έτος
- στη δεύτερη φορά – σε περίπτωση υποτροπής -, το πρόστιμο διπλασιάζεται στις 4.000 ευρώ με αφαίρεση άδειας για 2 έτη
- στην τρίτη φορά, το πρόστιμο θα αγγίζει τις 8.000 ευρώ, ενώ ο παραβάτης θα στερείται το δίπλωμά του για 4 έτη
Σημειώνεται πως υπάρχει και μια αλλαγή που έχει να κάνει κυρίως με την πρόκληση θανατηφόρων ατυχημάτων και δυστυχημάτων, όπου θα υπάρχει ακόμη και σύνδεση με τον ποινικό κώδικα, αφού αν κάποιος προκαλέσει δυστύχημα και αφαιρέσει ζωή, εφόσον έχει καταναλώσει αλκοόλ ή κινείται με υπερβολική ταχύτητα, θα έχει πλέον και πολύ σοβαρές ποινικές κυρώσεις με φυλάκιση ακόμη και 10 ετών χωρίς αναστολή.
Εκτός τα ταξί από τις λεωφορειολωρίδες
Στο ίδιο νομοσχέδιο γίνεται σαφές ότι απαγορεύεται η κυκλοφορία των ταξί στις λωρίδες αποκλειστικής χρήσης λεωφορείων, με στόχο τη διασφάλιση της ανεμπόδιστης διέλευσης των δημόσιων συγκοινωνιών.
Εξαιρούνται τα ταξί που εκπέμπουν με μηδενικούς ρύπους, ειδικά οχήματα που μεταφέρουν ΑμεΑ.
Πηγή: skai.gr / Στη βουλή ο νέος ΚΟΚ: Αυστηρές αλλαγές σε όρια ταχύτητας και «κόντρες» - Πρόστιμα «φωτιά» για χρήση κινητού
Ο μετεωρολόγος Γιώργος Τσατραφύλλιας ενημερώνει στα social media ότι:Μετά τις ανοιξιάτικες συνθήκες αστάθειας και δροσιάς που θα επικρατήσουν την Παρασκευή και το Σάββατο, από την Κυριακή 1/6/25 και μετά ο υδράργυρος θα πάρει την ανηφόρα.
Συγκεκριμένα ο Ιούνιος θα ξεκινήσει με άκρως καλοκαιρινές διαθέσεις. Αυτό οφείλεται στις αντικυκλωνικές συνθήκες που θα επικρατήσουν στην ανατολική Μεσόγειο οι οποίες θα ευνοήσουν τη μεταφορά ζέστης από την Αφρική.
Με χιουμοριστική διάθεση βγήκαν οι πρώτοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων, με κάποιους από αυτούς να λένε ότι αποκοιμήθηκαν και έγραψαν μόνο... όνομα και επώνυμο. Τονίζεται ότι κάποιους από αυτούς τους υποψηφίους -πίσω από τις κάμερες- εξήγησαν ότι εργάζονται ήδη και πως χρειάστηκε να δώσουν Πανελλαδικές λόγω της αναβολής που θα πάρουν από τον Στρατό. Κάποιοι άλλοι ανέφεραν ότι θα μπουν σε ιδιωτικά ιδρύματα.
«Το θέμα ήταν πολύ εύκολο… κοιμήθηκα μέσα στην τάξη! Ήμουν τόσο χαλαρός που άφησα τη δημιουργικότητά μου να… εκδηλωθεί στον ύπνο μου. Οι φίλοι μου με ξύπνησαν και πρόλαβα να γράψω το όνομά μου και το επίθετό μου», ανέφερε ένας από τους υποψηφίους, περιγράφοντας με χιουμοριστικό τρόπο τη συμμετοχή του.
Άλλος μαθητής, όταν ρωτήθηκε για το απόσπασμα που έπεσε, θυμήθηκε… «κάτι με μια Μπάρμπαρα και ένα περίεργο επίθετο», χωρίς να μπορεί να προσδιορίσει κάτι παραπάνω.
«Γράψαμε μέχρι να βαρεθούμε. Δεν ξέρω γιατί ήρθα. Ξύπνησα και είπα “ας πάω”», σχολίασε ένας τρίτος, με ειλικρίνεια που ξάφνιασε.
Όταν, τέλος, ρωτήθηκαν για τους στόχους τους, ένας από τους μαθητές απάντησε με χαμόγελο: «Στοχεύω στα αστέρια. Θέλω να γίνω πολιτικός μηχανικός, από ιδιωτική σχολή».
Πηγή: skai.gr
Κυρώθηκε, σήμερα, στην Ολομέλεια της Βουλής η Σύμβαση Παραχώρησης του έργου της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, συνολικού μήκους 157 χλμ.
Το Έργο περιλαμβάνει και τμήμα «προαίρεσης», το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά μήκους περίπου 30 χλμ. Η προαίρεση αυτή θα ασκηθεί αμέσως μετά την έκδοση των Περιβαλλοντικών Όρων του τμήματος.
Κατά την ομιλία του, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας τόνισε ότι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης είναι ο βασικός οδικός αναπτυξιακός άξονας του νησιού, που θα διασφαλίσει την ασφάλεια των μετακινήσεων, ενώ ταυτόχρονα θα λειτουργήσει ως καταλύτης για την οικονομική, τουριστική και κοινωνική πρόοδο της Κρήτης στο σύνολό της.
Ο κ. Δήμας δήλωσε ότι ταυτόχρονα με την έναρξη των πρόδρομων εργασιών που προβλέπονται από τη Σύμβαση, το Υπουργείο έχει ζητήσει από τον παραχωρησιούχο τη σύνταξη μελετών για παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας σε τμήματα όπου έχουν καταγραφεί τροχαία ατυχήματα, με σκοπό κάποια από αυτά να αρχίσουν να υλοποιούνται από αυτό το καλοκαίρι.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επανέλαβε ότι: «Στρατηγικός στόχος της Κυβέρνησης παραμένει ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης να αποτελέσει έναν ενιαίο, σύγχρονο και ασφαλή οδικό άξονα που θα συνδέει την Κίσσαμο με τη Σητεία, τη δυτική άκρη του νησιού με την ανατολική».
Σχετικά, συμπλήρωσε ότι για την επέκταση του ΒΟΑΚ και προς τα ανατολικά έχουν ήδη εκπονηθεί μελέτες για την έκταση από τον Άγιο Νικόλαο έως την Παχιά Άμμο, ενώ το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα χρηματοδοτήσει το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα τις μελέτες από την Παχιά Άμμο μέχρι τη Σητεία.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επεσήμανε την καθοριστική συμβολή της ελληνικής κυβέρνησης που με επιμονή, συνέπεια και συνεχείς διαπραγματεύσεις εξασφάλισε τη χρηματοδότηση και την ένταξη του έργου σε τροχιά υλοποίησης προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος και της τοπικής κοινωνίας.
Αναφορικά με το ζήτημα των διοδίων, ο κ. Δήμας τόνισε:
«Δεν υπάρχει αυτοκινητόδρομος χωρίς διόδια. Η μη επιβολή διοδίων κατ’ εξαίρεση, θα συνιστούσε περαιτέρω επιβάρυνση των φορολογουμένων όλης της χώρας για την απόσβεση της δαπάνης κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης του έργου».
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Δήμας είπε:
«Με τη σημερινή κύρωση, επιβεβαιώνουμε το αυτονόητο! Ένα έργο που καθυστέρησε να ξεκινήσει, αλλά πλέον θεμελιώνεται σε στέρεες βάσεις, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και μακροπρόθεσμη προοπτική, υπό την καθοδήγηση του Πρωθυπουργού. Όλες οι κυβερνήσεις Κυριάκου Μητσοτάκη από το 2019 εργάστηκαν μεθοδικά και συστηματικά για να φτάσουμε σήμερα στην κύρωση της Σύμβασης του κεντρικού τμήματος του ΒΟΑΚ και ειδικότερα, όλοι οι προκάτοχοί μου. Εμείς είμαστε έμπρακτα με τον ΒΟΑΚ, θα υπερψηφίσουμε και έτσι θα γίνει η πραγματικότητα. Άρα, κάποιοι είναι με τις μικροπολιτικές δικαιολογίες και κάποιοι είναι με τα έργα».
Απαντώντας στην κριτική που διατυπώθηκε από την Αντιπολίτευση, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος, μεταξύ άλλων, επεσήμανε:
«Μας κατηγορείτε για τη Σύμβαση, η οποία όμως αποτελεί το προϊόν ενός διαγωνισμού που ξεκίνησε επί ΣΥΡΙΖΑ, το 2018. Ο διαγωνισμός αφορούσε την μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή και λειτουργία του τμήματος αυτού του ΒΟΑΚ με Σύμβαση Παραχώρησης. Και διερωτώμαι: υπάρχει πουθενά, παγκοσμίως, Σύμβαση Παραχώρησης με την οποία να καλείται κάποιος να χρηματοδοτήσει ένα έργο και να μην αποπληρωθεί για αυτό; Δηλαδή ο ΣΥΡΙΖΑ μας λέει ότι θα καταγγείλει τη σύμβαση; Θα την αλλάξει; Ποια; Τη σύμβαση που είναι προϊόν ενός διαγωνισμού που ο ίδιος δημοπράτησε, που ο ίδιος ξεκίνησε με αυτά ακριβώς τα χαρακτηριστικά;
Εμείς είπαμε ότι οι αστικές μετακινήσεις δεν θα έχουν διόδια. Αυτό σημαίνει ότι η κατασκευή του έργου, η οποία κοστίζει περίπου 2,1 δισ. ευρώ- θα πρέπει να καλυφθεί από τις υπόλοιπες μετακινήσεις. Αυτά τα χρήματα – το κόστος κατασκευής του έργου – πρέπει να αποπληρωθούν, είτε αφορούν τα ιδία κεφάλαια, είτε αφορούν τα δάνεια. Για να αποπληρωθούν λοιπόν, χρειάζεται να υπάρχουν διόδια. Όσον αφορά στην τιμή τους, πράγματι, καταλήξαμε σε σκιώδη διόδια αφού όμως επιτύχαμε έκπτωση από το ανώτατο όριο του 100%. Τα σκιώδη διόδια λοιπόν, ήταν αναγκαία προκειμένου το αντίτιμο που θα καταβάλουν οι χρήστες στην Κρήτη να διαμορφωθεί με τις ίδιες χιλιομετρικές χρεώσεις με αυτές που ισχύουν σε όλη την υπόλοιπη ηπειρωτική Ελλάδα. Δηλαδή, εάν το απαιτούμενο ύψος των διοδίων για να γίνει η αποπληρωμή της επένδυσης το πλήρωναν αποκλειστικά οι χρήστες – όπως πιθανόν θα θέλατε ή υπονοείτε – θα έπρεπε το κόστος να είναι αυτό το οποίο ισχύει σε όλη την Ελλάδα, επιβαρυμένα κατά τουλάχιστον 64%.
Εμείς θεωρούμε ότι η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τη Σύμβαση Παραχώρησης την οποία καλείται να κυρώσει η Βουλή φέρνει σε πέρας ένα πάρα πολύ δύσκολο έργο, το οποίο θα το διαχειριστούμε με απόλυτη ενότητα με την τοπική κοινωνία. Θα διαβουλευτούμε με όλους τους Δήμους, θα διαβουλευτούμε με την Περιφέρεια και με όσους έχουν άποψη για το έργο».
Τεχνικά Στοιχεία της Σύμβασης Παραχώρησης
Η χρηματοδότηση του έργου προέρχεται από τρεις διαφορετικές πηγές:
- Πρώτον, ο Παραχωρησιούχος υποχρεούται να επενδύσει εξ ιδίων συνολικά 219,3 εκατ. ευρώ. Σε περίπτωση που ασκηθεί το Δικαίωμα Προαίρεσης τότε η επένδυση αυτή του Παραχωρησιούχου αυξάνεται σε 243,5 εκατ. ευρώ.
- Δεύτερον, η Χρηματοδοτική Συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται σε 693 εκατ. ευρώ ενώ αν ασκηθεί το Δικαίωμα Προαίρεσης τότε η Χρηματοδοτική Συμβολή του Δημοσίου αυξάνεται κατά 99 εκατ. Ευρώ, και
- Τρίτον, αναφορικά με τα Δάνεια προς τον Παραχωρησιούχο από Εμπορικές Τράπεζες, τα δάνεια αυτά ανέρχονται σε 971,8 εκατ. Ευρώ χωρίς να έχει ενεργοποιηθεί το δικαίωμα προαίρεσης (Τμήμα Κίσσαμος – Χανιά). Αν ενεργοποιηθεί η προαίρεση τα δάνεια αυτά ανέρχονται σε 1,079 δισ. Ευρώ.
Η Σύμβαση προβλέπει ανώτατο ύψος διοδίων τελών 0,053 Ευρώ ανά χλμ. προ ΦΠΑ (ότι ισχύει σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας) σε τιμές 2022 για τα οχήματα κατηγορίας 2 (Οχήματα με ή χωρίς ρυμουλκούμενο και ύψος μέχρι 2,20 μ.) ενώ οι λοιπές κατηγορίες είναι οι ίδιες με τους άλλους αυτοκινητόδρομους.
Δεδομένου ότι τα έσοδα από τα καθορισμένα Διόδια Τέλη δεν επαρκούν για την κάλυψη του συνολικού κόστους της υποδομής (συμπεριλαμβανομένων λειτουργίας, συντήρησης, εξυπηρέτησης δανείων και απόδοσης ιδίων κεφαλαίων), το Δημόσιο επέλεξε την καταβολή Σκιωδών Διοδίων προς τον Παραχωρησιούχο. Το ποσοστό αυτών αποτέλεσε στοιχείο ανάδειξης του Διαγωνισμού και ανέρχεται σε 64,62% επί του κατά περίπτωση επιβαλλόμενου Διοδίου Τέλους.
Η σύμβαση προβλέπει επιπλέον ότι, αν η απόδοση της επένδυσης του Παραχωρησιούχου ξεπεράσει το συμφωνημένο όριο, το ποσοστό των Σκιωδών Διοδίων μειώνεται κλιμακωτά και εν τέλει μηδενίζεται.
Η σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο συνάπτεται μεταξύ, αφενός, του Ελληνικού Δημοσίου και της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «ΔΙΚΤΑΙΟΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ», και, εκ τρίτου, της ανώνυμης εταιρείας «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ». Η Σύμβαση Παραχώρησης έχει διάρκεια 35 έτη, εκ των οποίων τα 5 αφορούν την Περίοδο Μελετών και Κατασκευών.
Όσον αφορά τη λήξη της περιόδου παραχώρησης θεσπίζεται η διαδικασία επιστροφής του έργου στο Δημόσιο, με διαδοχικές επιθεωρήσεις του Έργου προς διαπίστωση της κατάστασής του, σύμφωνα με τις συμβατικές απαιτήσεις.
Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης. Η Βυζαντινή Αυτοκρατορία μόνο κατ’ όνομα υπήρχε τις παραμονές της Άλωσης. Ήταν περιορισμένη, κυρίως, στην περιοχή γύρω από την Κωνσταντινούπολη και σε κάποιες σκόρπιες περιοχές...
Η Βυζαντινή Αυτοκρατορία μόνο κατ' όνομα υπήρχε τις παραμονές της Άλωσης. Ήταν περιορισμένη, κυρίως, στην περιοχή γύρω από την Κωνσταντινούπολη και σε κάποιες σκόρπιες περιοχές, όπως το Δεσποτάτο του Μυστρά. Οι θρησκευτικές έριδες, οι εμφύλιες διαμάχες, οι σταυροφορίες, η επικράτηση του φεουδαρχισμού και η εμφάνιση πολλών και επικίνδυνων εχθρών στα σύνορά της είχαν καταστήσει την πάλαι ποτέ Αυτοκρατορία ένα «φάντασμα» του ένδοξου παρελθόντος της.
Το Βυζάντιο σ' εκείνη την κρίσιμη στιγμή της ιστορίας του με την οθωμανική λαίλαπα προ των πυλών του, δεν μπορούσε να ελπίζει παρά μόνο στη βοήθεια της καθολικής Ευρώπης, η οποία όμως ήταν μισητή στους κατοίκους της Κωνσταντινούλης. Η ύπαρξη «Ενωτικών» και «Ανθενωτικών» δίχαζε τους Βυζαντινούς. Ωστόσο, ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος έκανε μία απέλπιδα προσπάθεια, στέλνοντας πρεσβεία στον πάπα Νικόλαο Ε' για να ζητήσει βοήθεια. Ο Πάπας έβαλε και πάλι ως όρο την Ένωση των Εκκλησιών, αλλά αποδέχθηκε το αίτημα του αυτοκράτορα να στείλει στην Κωνσταντινούπολη ιερείς, προκειμένου να πείσουν τον λαό για την αναγκαιότητα της Ένωσης.
Οι απεσταλμένοι του Πάπα, καρδινάλιος Ισίδωρος και ο αρχιεπίσκοπος Μυτιλήνης Λεονάρδος, λειτούργησαν στην Αγία Σοφία, προκαλώντας την αντίδραση του κόσμου, που ξεχύθηκε στους δρόμους και γέμισε τις εκκλησίες, όπου λειτουργούσαν οι ανθενωτικοί με επικεφαλής τον μετέπειτα πατριάρχη Γεννάδιο Σχολάριο. Το σύνθημα που κυριαρχούσε ήταν «Την γαρ Λατίνων ούτε βοήθειαν ούτε την ένωσιν χρήζομεν. Απέστω αφ' ημών η των αζύμων λατρεία».
Το μίσος για τους Λατίνους δεν απέρρεε μόνο από δογματικούς λόγους. Η λαϊκή ψυχή δεν είχε ξεχάσει τη βαρβαρότητα που επέδειξαν οι Σταυροφόροι στην Πρώτη Άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1204, ενώ αντιδρούσε στην οικονομική διείσδυση της Βενετίας και της Γένουας, που είχε φέρει στα πρόθυρα εξαθλίωσης τους κατοίκους της Αυτοκρατορίας, αλλά και στην καταπίεση των ορθοδόξων στις περιοχές, όπου κυριαρχούσαν οι καθολικοί.
Αντίθετα, οι Οθωμανοί φαίνεται ότι συμπεριφέρονταν καλύτερα προς τους χριστιανούς. Πολλοί χριστιανοί είχαν υψηλές θέσεις στην οθωμανική διοίκηση, ακόμη και στο στράτευμα, ενώ κυριαρχούσαν στο εμπόριο. Οι χωρικοί πλήρωναν λιγότερους φόρους και ζούσαν με ασφάλεια. Έτσι, στην Κωνσταντινούπολη είχε σχηματισθεί μία μερίδα που διέκειτο ευνοϊκά προς τους Οθωμανούς. Την παράταξη αυτή εξέφραζε ο Λουκάς Νοταράς με τη φράση «Κρειττότερον εστίν ειδέναι εν μέση τη πόλει φακιόλιον βασιλεύον Τούρκων ή καλύπτραν λατινικήν».
Από τις αρχές του 1453 ο Μωάμεθ προετοιμαζόταν για την κατάληψη της Κωνσταντινούπολης. Με έδρα την Ανδριανούπολη συγκρότησε στρατό 150.000 ανδρών και ναυτικό 400 πλοίων. Ξεχώριζε το πυροβολικό του, που ήταν ό,τι πιο σύγχρονο για εκείνη την εποχή και ιδιαίτερα το τεράστιο πολιορκητικό κανόνι, που είχαν φτιάξει Σάξωνες τεχνίτες. Στις 7 Απριλίου, ο σουλτάνος έστησε τη σκηνή του μπροστά από την Πύλη του Αγίου Ρωμανού και κήρυξε επίσημα την πολιορκία της Κωνσταντινούπολης.
Ο αγώνας ήταν άνισος για τους Βυζαντινούς, που είχαν να αντιπαρατάξουν μόλις 7.000 άνδρες, οι 2.000 από τους οποίους μισθοφόροι, κυρίως Ενετοί και Γενουάτες, ενώ στην Πόλη είχαν απομείνει περίπου 50.000 κάτοικοι με προβλήματα επισιτισμού.
Η Βασιλεύουσα περιβαλλόταν από ξηράς με διπλό τείχος και τάφρο. Το τείχος αυτό, που επί 1000 χρόνια είχε βοηθήσει την Κωνσταντινούπολη να αποκρούσει νικηφόρα όλες τις επιθέσεις των εχθρών της, τώρα ήταν έρμαιο του πυροβολικού του σουλτάνου, που από τις 12 Απριλίου άρχισε καθημερινούς κανονιοβολισμούς.
Οι Τούρκοι προσπάθησαν πολλές φορές να σπάσουν την αλυσίδα που έφραζε τον Κεράτιο κόλπο και προστάτευε την ανατολική πλευρά της Κωνσταντινούπολης. Στις 20 Απριλίου ένας στολίσκος με εφόδια υπό τον πλοίαρχο Φλαντανελλά κατορθώνει να διασπάσει τον τουρκικό κλοιό μετά από φοβερή ναυμαχία και να εισέλθει στον Κεράτιο, αναπτερώνοντας τις ελπίδες των πολιορκούμενων.
Ο Μωάμεθ κατάλαβε αμέσως ότι μόνο το πυροβολικό του δεν έφθανε για την εκπόρθηση της Πόλης, εφόσον παρέμεινε απρόσβλητος ο Κεράτιος. Με τη βοήθεια ενός ιταλού μηχανικού κατασκεύασε δίολκο και τη νύχτα της 21ης προς την 22α Απριλίου, περίπου 70 πλοία σύρθηκαν από τον Βόσπορο προς τον Κεράτιο. Η κατάσταση για τους πολιορκούμενους έγινε πλέον απελπιστική, καθώς έπρεπε να αποσπάσουν δυνάμεις από τα τείχη για να προστατεύσουν την Πόλη από την πλευρά του Κεράτιου, όπου δεν υπήρχαν τείχη.
Η τελική έφοδος των Οθωμανών έγινε το πρωί της 29ης Μαΐου 1453. Κατά χιλιάδες οι στρατιώτες του Μωάμεθ εφόρμησαν στη σχεδόν ανυπεράσπιστη πόλη και την κατέλαβαν μέσα σε λίγες ώρες. Ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, που νωρίτερα απέκρουσε με υπερηφάνεια τις προτάσεις συνθηκολόγησης του Μωάμεθ, έπεσε ηρωικά μαχόμενος. Αφού έσφαξαν τους υπερασπιστές της Πόλης, οι Οθωμανοί Τούρκοι προέβησαν σε εκτεταμένες λεηλασίες και εξανδραποδισμούς. Το βράδυ, ο Μωάμεθ ο Πορθητής εισήλθε πανηγυρικά στην Αγία Σοφία και προσευχήθηκε στον Αλλάχ «αναβάς επί της Αγίας Τραπέζης», όπως αναφέρουν οι χρονικογράφοι της εποχής.
Πηγή: https://www.sansimera.gr/articles/145
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, πραγματοποίησε, σήμερα, συνάντηση εργασίας με τον Πρόεδρο της Ομοσπονδίας Ταξί Ελλάδος, Λευτέρη Πετράκη, με μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Ομοσπονδίας και μέλη του ΣΑΤΑ.
Η συνάντηση έγινε στο πλαίσιο του θεσμικού διαλόγου που διατηρεί το Υπουργείο με όλους τους επαγγελματικούς φορείς του τομέα των μεταφορών, με στόχο τη διαμόρφωση πολιτικών που ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες του κλάδου και συμβάλλουν στη βελτίωση συνολικά των αστικών συγκοινωνιών.
Τέθηκαν, μεταξύ άλλων, ζητήματα που αφορούν: τη δυνατότητα ενίσχυσης των ψηφιακών ελέγχων για τις ειδικές άδειες, τη ρύθμιση της χρήσης των λεωφορειολωρίδων από τα ταξί, την επέκταση της δυνατότητας μετατροπής οχημάτων σε εννιαθέσια σε πανελλαδικό επίπεδο, καθώς και την τροποποίηση του ισχύοντος πλαισίου για τον αποχαρακτηρισμό οχήματος σε διάστημα ενός έτους.
Η συζήτηση διεξήχθη σε εποικοδομητικό κλίμα, με κοινή βούληση για διαρκή συνεργασία και ειλικρινή διάλογο. Συμφωνήθηκε η συνέχιση της τακτικής επικοινωνίας μεταξύ του Υπουργείου και της Ομοσπονδίας, με στόχο την αναζήτηση δίκαιων και ρεαλιστικών λύσεων που θα ενισχύουν τη λειτουργικότητα του συστήματος μεταφορών.
Βασικός στόχος του Υπουργείου είναι η συνεχής βελτίωση των αστικών μεταφορών, με γνώμονα την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και τον ουσιαστικό ρόλο όλων των μέσων μεταφοράς, συμπεριλαμβανομένου του ταξί, στο συνολικό συγκοινωνιακό πλέγμα.